Tuesday, 29 December 2009

Selamat Pengantin Baru

Selamat pengantin baru diucapkan kepada sahabat kite Musab dan isterinye. Semoga kekal hingga ke akhir hayat..





parents aku gi ke majlis derg n ayah aku ade amik gamba..so nk letak kat fb maleh plak x pasal2 kene buat album baru..so aku letak kat sini je la eh..

Friday, 25 December 2009

総合研究概要・論文・発表会について

1.電子情報通信学会2009-原稿提出:1月18日(月)

2.(総合研究)概要の提出締め切り:1月25日(月)18:00

3.卒業論文の提出締め切り:2月8日(月)16:00

4.総合研究発表会:2月12日(金)及び2月13日(土)

5.電子情報通信学会2009-発表会:3月13日

haaa..bis tuh ade mase ke nk besukaria??? jawab jgn x jawab!
bluwekkk

any idea??

hurmm..cuti nih..
x leh le nk cuti sgt..biase2 je..
tp time cuti nih nk wat pe ek..
hurmm..x gi snowboard..
shopping?
mcm x bape semangat jgk..
nk sabing (ye r nti thn depan ntah bulan bape dpt duit)..
hurmm...

any idea?

Wednesday, 23 December 2009

manusia dan alasan..

manusia tu sendiri da bermaksud pelupa..
sudahla pelupa kuat pula memberi alasan..
dalam bhs jepon nye "iiwake"

manusia byk memberi alasan
bile manusia ingin kn sesuatu ..pasti ada alasan untuknye jika hendakkn sesuatu itu..walaupon die tahu bende itu bukan la penting utknye..

manusia sedaya upaya memberi kan seribu alasan utk mendapatkn ape yg diinginknnye..
cthnye..nk kan kasut (sedangkn da ade kasut)..tapi nak jugak..maka beribu2 alasan diberikn hanye utk membeli kasut itu..

sbb tu ade pepatah " hendak seribu daya, x nk seribu dalih"

aku ingin memetik ayat kedua tu..tentang seribu dalih..same la juga dgn alasan..

masa aku tepksa membuat keptusan utk sambung master @ blk msia dan bekeje dulu..inilah juga yg aku buat..
bile dikatekn ingin blk msia...beribu alasan diberikan hanye kerana x mahu sambung belaja.

alasan susah , sunyi , boring, taihen..dan mcm2 lg...

inilah tanda.."tak nak seribu dalih , bukan?"

bagaimane pula dgn "hendak seribu daye?"

bila aku sudah decide utk sambung...ataupon ketika btul2 ingin kn sesuatu..
beribu2 daya kucurahkn supaya dpt merealisasikn impian itu..
---------------------------------------------------------------

bukan itu shj..dalam ape2 pekara sekalipon..kite kerap berikan alasan..
pagi td tetggl subuh lagi, cthnye...alasan..x sedar, bgn lambat, x dgr jam loceng bunyi..dan beribu2 alasan lg yg kite beri...

tetapi sebenarnye..dlm kehidupan nih..tidak byk pilihan pon utk kite..
kdg2 kite hanye ade 2 pilihan..dan kadang2 x de pilihan pon...
dan tiada hak untuk kite nk bg beribu2 alasan..
mengapa kite x bg beribu2 effort utk bgn pagi awal agar tidak terlepas subuh?
cthnye, tido awal, bedoa dan niat btul2 tok bgn pg solat subuh..insyaAllah tuhan permudahkn..

itu da satu pekara..bile berkaitan benda2 wajib yg Allah suruh..byk sgt alasan yg kite bg bile kite x dpt tunaikn nye..padahal kite x de hak tok bg alasan itu dan ini..kerana kite sebenarnye mampu..

same juga pekara2 lain..kenapa kite kerap bg alasan sebelum kite keluarkn sedaya upaya kite utk sesuatu pekara itu?

kenapa kite kerap mengeluh itu dan ini...bagaikan kite rs seluruh bebanan diberikan atas kite..
ye..manusia itu dicipta mmg utk diuji..jadi alasan ape lg kamu nk bg selain daripada tempuhi juga liku2 dan ujian2 yg diberi..

manusia..bertanggungjawab atas dirinya sendiri..
setiap keputusan yg kite buat..kite bertanggungjawab atasnye..
sekali kite membuat keputusan..kite kene bertanggungjawab atas keputusan yg telah kite buat.
bukan sahaja keputusan..malah setiap perilaku yg kite lakukan..

bile fikir2 balik byknye tanggunjwb kite..sbbnye kite bertanggungjwb terhadap seluruh anggota bdn kite..tgn kite mencuri..kite juga betanggunjwb..mulut mengumpat, ckp kasar, dan sakitkn ati org..kite juga betanggungjawab..otak berfikir benda2 kotor atau x elok ..kite juga bertanggunjawab..

setiap saat..kite dibebani dgn tanggungjawab itu..
jadi kenapa mengeluh..dan kenapa byk beri alasan..
kerana kite x ada pilihan lain..
selain menjalani setiap dugaan dan liku2 dgn penuh kesabaran dan waras.

marilah kite belajar bersabar dgn ujian2 Allah ini..kurangkn alasan..bykkn upaya/usaha..dan lipat gandakn kata2 syukur..!

Sunday, 20 December 2009

ilumination

huhu..benonye aku tgh buat shiryou tok zemi esk..tp tgh2 smngt nk siapkn..rupe2nye ade satu pekara aku lupe nk buat n settlekn kt lab..jd aku x dpt nk lengkapkn zemi shiryou tu dgn sempurna..jd keje ku itu tegantung x bertali..kene la tggu esk gi lab..haishh..bile aku smngt buat keje gini plak jadinye..

so, disebabkn aku da x leh buat keje..

amik keputusan mau update ini blog..

semalam aku cm biase telah pulang ke kampung..mane lagi gunma la

mula2 x jadi gi..tp apabila telah dipujuk ..aku pon telah selambenye buat keputusan gi gunma..
dah le ade usrah hari ni..aku telah absent kn diri..mintak maaf ye..kattei ni yasumimashita..hihi
tp aku telah sempat join usrah dak2 gunma..kire nti input aku dpt kt sane aku kongsi la dgn hurunain ok?

------------------------------------------------------------------------------

berbalik kepada tajuk..

aku join bebudak gunma gi tgk ilumination kt Ashikaga Flower Park..

sangat cantik dan sesuai tok pasangan yg mahukan aktiviti romanchiku..hikhik
selama nih tgk ilumination tepi2 jln je ..tp kali ni mmg satu park tu telah di ilumination kn..(terok naa BM aku)





tp mlm smlm sgt222 sejuk yg teramattt! x penah rs kesejukan cmtu..aku rs suhu semalam -ve..
hidung sume org da merah2..mmg sejuk habis la..sampe tgn aku kebas..da x rs pape..
walopon da pkai glove n segala peralatan yg boleh memanaskn..kecuali danbou (takkan nk bwk kot)

papepon menarik le...ilang kn sedikit ketegangan belaja tuh dgn bersiar2..
bile gi jauh skit dr higashi omiya dptla release tensen akibat kerja2 menggunung..(walopon aku sebenanye x pasti keje ade byk mane)

nikmatilah gamba2 ilumination nih.
kalo pkai SLR lg cantik gamba2nye..tp apekn daye ni saje CANON920IS mampu buat.











p/s: sebenanye ade byk lg ilumination yg x dpt diambil gambanye sbb bateri kamera kong..

Wednesday, 16 December 2009

M1, M2 じゃなくてM0?

maksud post kali ni[ bukan M1 atau M2..tp M0]..

skrg senpai2 dan sensei di lab da anggap aku M0..bukan Master 1 , 2 tp Master 0..sbb aku masih B4 (undergraduate student) tp bakal naik menjadi postgraduate student..

derg telah menganggap aku M0, jadi derg telah aja aku macam2 td..
korekara, aku kene belaja menguruskn lab..aku kene buat tu..aku kene buat ni..
ni kerana lab aku mmg da jadi tradisi M1 menguruskn semua urusan lab..M2 berehat n fokus pada research derg..

walopon onna sorg lg tuh maybe akan smbg master jgk...tp disebabkn derg lebih percaya kt aku (n pompuan tu pon x kompom lg smbg ke x..plus selalu x dtg lab) jd derg sangat berharap pada aku..
yela spt yg aku nk jugak..sabetsu nante sarenai de..M1 dakara M1 no shigoto chanto yaranakya ikenai na tte iwaremashita..

jadi mulai skrg pon...aku kene la buat keje2 kanri (management) dlm lab supaya aku da biasa thn depan..dan aku kene ajar kohai2 plak..huhuhu..not a simple task..
disebabkn perempuan tu pon x leh diharap..jd mereka sgt2 berharap pada aku...huhu..
"gambare ain! gambare ain! ", kate2 support dr senpai2..

nanti kalo ade enkai..atau nomikai pape..aku yg kene uruskn.kene call kedai..n siap2kn brg..dan mcm2 lg...huhu..hitori no ain..! aku anggap ni proses pembelajaran yg besar tok aku..
mulai hari ni..sampe 2 thn lg..

yosh!

Tuesday, 15 December 2009

強くなれ~

assalamualaikum..
ye post kali ni lebih indah kate2 nye dari post sebelum...
sblm ni penuh dgn adegan marah..
hihi..tp tu la aku..dpn2 x reti nk marah kn..
hikhik

tp akhirnye..
aku telah ckp dgn senpai tentang hal itu..ttg ketidakadilan mereka itu..
sampe rs nk nangis time explain kt die..betapa bukan senang tok jd org yg kuat..
tp tu la..kalo derg x tau nti aku akan merasai lg mende yg same tahun depan..
jadi aku ckp jgk..

senpai nih mmg baik ng aku..sume yg aku ckp die akan simpan rahsia..
alhamdulillah ade gak nihonjin yg prihatin..
jadi berharap ...lepas ni..perempuan di layan same rate..
aku x kisah dimarahi jika itu cara yg boleh btulkn aku..
tp kalo derg x mrh pompuan tu jgk sbb die tu pompuan..tu aku x leh terima..
salah tetap salah..bende yg patut dimarahi patut dimarahi..

yg penting kite kene berani la kn dlm menangani masalah ni..
sbb kite di negara org..kdg2 derg rs kite heiki..n byk mende derg x perasan..
jadi..terus terang dan telus is the best way!
ああ、ほっとした!

Monday, 14 December 2009

custom jepon yg konon2 gentlemen dan bagos!

huh..rasa nk luah kn kat sini gak..sakit ati rasa nk jerit2 kt sume senpai2 n mamat2 jepon kt lab tuh..

rs nk ckp skrg jgk biar derg phm betapa sakit nye ati kami2 perempuan2 ryugakusei dlm lab tuh!
huh..ntah kenapa tibe2 aku naik marah n bengang bile mengenangkn sikap mereka nih..
td aku rs heiki je..tp bile asmiza pon meluahkn rs yg same..naik geram laks.!

huh..dlm lab nih ade 3 org pompuan..
aku , asmiza, n sekor lg pompuan jepon nih!

pakwe si pompuan jepon tu pon satu lab same gak ng kitowang..
tp depa 2 org nih sker wat mslh..x dtg lab..x dtg zemi...ken9 x susumu..
sker ati mak bapak derg je nk dtg sekolah ke x nk...

yg aku ng asmiza nih..da la bodo2(sori la kak as ko pon terjoin same)...sume mende tak reti..custom jepon pon mmg lain dr msia..
korg pon tau..betapa sshnye nk adapt ng custom derg yg terlalu byk rule! especially lab aku nih..(ye r nk jaga standard!)

tp yg bengangnye...ahli2 lain lab aku nih yg sumenye laki..senpaitachi n sensei! x penah marah terus terang or ckp terus kt budak 2 ekor nih yg sker wat mslah..derg sker mrh blkg2..tp depan2 x nk plak marah tol2..x pun perli2 ke..especially kt pompuan jepon tu!

sakit ati dow! sbb aku selalu kene ng senpai..kene tego itu ini..ini tak betul ni x salah ( sume mengenai peraturan2 yg derg cipta) ..aku penah kene tengking ng sensei atas kesalahan kecik xde kene mengene ng kenkyu...

tp pompuan bangang nih..buat muke heiki je..konon2 x bersalah..n sume org kenapa x penah nk marah die terus trg!!!

bodo r lelaki jepon!

konon2..gentlemen x marah pompuan la konon...depan2 pompuan derg x nk tunjuk sikap sbenar!
tunjuk baik je...nk ckp lucah pon x berani...

depan kami! bukan men lagi....ckp lucah hampir 80% heikiii je plak tuh..!
skang da pandai sentuh2 aku!
nti aku report sex hara baru ko tau!!

korg jgn sampe aku meletup!
aku sound je terus!

aku bukan pompuan jepon yg lembik ..kene tego sume x leh! gedik r weii!

aku ade pride aku gak r bodo!

urgghhh!

sori tgh emosi~ x dpt nk luah kt jepon2 budus tu

Thursday, 10 December 2009

bodo tapi bergaya =)

hihi..pasti tertanye2..apekah erti post kali ni..
kalo nk tau lihat la gamba di bwh ini..

taraaaa..
lihat la kasut nih..aku patutnye da beli lame..beli kot internet..tp x sampe2 hingga kn aku terlupe aku telah order kasut nih..
tibe2 pg td sampe..aku ingtkn baju..rupe2nye kasut nih..


kenapa kasut ni bodo? sbb aku panggil kasut bawah 2000yen ialah kasut bodo..
haha..hidoi..

tapi kasut ni walopon bodo..tapi bergaya bukann ??!!
plus x de kene mengene dgn b**i

Tuesday, 8 December 2009

i was thinking....

to be a single lady..

is that ok??

Matahari terbit

Tiap hari lepas solat subuh..
pasti aku lihat matahari terbit btul2 blkg rumahku..
blkg umh aku x de sbrg bgunan yg menghalang tok lihat matahari terbit setiap pagi..

tp hari ni berjaya ambil gamba..
Sungguh indah..



Monday, 7 December 2009

There's a place in the sun..

Like a long lonely stream
I keep runnin' towards a dream
Movin' on, movin' on
Like a branch on a tree
I keep reachin' to be free
Movin' on, movin' on

'Cause there's a place in the sun
Where there's hope for ev'ryone
Where my poor restless heart's gotta run

There's a place in the sun
And before my life is done
Got to find me a place in the sun
Like an old dusty road
I get weary from the load
Movin' on, movin' on

Like this tired troubled earth
I've been rollin' since my birth
Movin' on, movin' on

There's a place in the sun
Where there's hope for ev'ryone
Where my poor restless heart's gotta run
There's a place in the sun
And before my life is done
Got to find me a place in the sun
You know when times are bad
And you're feeling sad
I want you to always remember
Yes, there's a place in the sun
Where there's hope for ev'ryone
Where my poor restless heart's gotta run
There's a place in the sun
Where there's hope for ev'ryone
Where my poor restless heart's gotta run
There's a place in the sun
Where there's hope for ev'ryone...

Friday, 4 December 2009

naretekimasu ne..kitto [ im getting used to it]

kol 830 mlm...
baru blk dari kenkyushitsu (research lab)

ckp2 12jam aku di dai (Uni) hari nih...
dr 830 pg gi dai tok kelas kol 9pg ..walopon aku TA khas tok jugyou JAD..tp kelas biase tok budak2 nihon pon kene gi jgk..sensei kate..okane deru kara..ittahouga ii yo! (lebih baik awk gi kelas sbb dpt duit)..walopon aku x wat pape..(sebab da ade TA tok jugyou nih kt nihon)

1030pg...blk ken9shitsu (lab)..meneruskn kerja cek subtitle tok kohai ..第10回目の講義( lecture kali ke 10)..dan lepas kakunin sume ok..anta file tu ke shibaura e-learning laboratory..melakukan itu dan ini..n settle kerja TA ku tok hari ni...

kerja seterusnye...diteruskn dgn membuat slide tok poster happyou mggu depan...
nak anta kt senpai hari ni ..smlm br die bitau...tp aku rs ok je..pelik...kalo dulu rs tertekan x hengat nye...

dan terus aku siapkn slide..tunjuk kt senpai dkt 10 kali...sampe die puas ati...
terus slide di print untuk di jd kn poster..tampal2 terus..tok rehersel happyou isnin nih..

yatta~~ otsukare chan tok hari nih..
hihi..

bebalik pd tajuk di atas...

bebalik pada kisah aku dah x rs tertekan sgt ....

yappari...mou naretekimasu ne...im getting used to it...
aku da semakin lali dgn kesibukan yg dicipta oleh jepon2 nih..
sampe aku x sempat nk tensen...
shouganai kara yaru shika nai yo ne!...

masa mula2 dulu rs tensen tetekan..bengang nyampah sume ade..
tp skang mmg sgt2 bz dr dulu..tp da x rs pe..cume rs penat...n aku betambah kuat mkn..
.
n baru aku soudan ng sensei td sensei kate better aku tulis ronbun dlm BI..
nti nk cek susah ..nk btulkn ayat tu..sian senpai aku kene btulkn nihonggo aku yg merata2 hen (pelik) tu..hihi...ok la..lgpon nti tulis dlm BI byk skit idea..kalo wat dlm nihonggo maybe aku akn betambah stress je..

betul juga..Allah x kn uji hambaNya lebih dari kemampuan nye..

being a positive thinker is one of the way to avoid stress!


laughter is the best medicine!

so esk nk gi bercuti di gunma...tok restkn otak..
and ahad berusrah di chiba..

Wednesday, 2 December 2009

pelik tapi benar

ni bukan la kisah pelik biase...dan bukan jugela pelik luar biase..
tapi aku tetap rs pelikk dan kdg2 jelikk terhadap pekara ni..
ok la aku nk tanye korg la kn...

apekah persepsi korg ttg fb(facebook)??
adakah fb tu untuk kite berinteraksi dgn kawan2 yg kite kenal shj?
ataupon korg anggap org x kenal pon leh jgk join korg nye post atau komen2 yg biasenye
adalah untuk interaksi antara kawan2 yg dikenali..x gitu?

ok la aku cite sejarah skit..
aku mula berkecimpung dlm bidang fb nih..thn lepas...
ketika itu lepas snowboard tak silap aku...sbb gamba snowboard adelah gamba 1st aku upload..
kire br setahun la bekecimpung dlm facebooking nih...

bile fb da hott dikalangan kite2 nih...fb pon da jd laman wajib kn tiap hari..
nk kaco org la..komen sane sini..
n fb pon agak x de privasi..sbb tiap ape ko tulis..sume org leh baca...n yg plg x best..sape2 pon leh komen...

tp kann...yg aku pelik bin ajaib nye...
kalo korg kn...korg rajin ke nk komen post org2 yg korg x kenal???
x penah kenal k!
dan x de sangkut paut ng korg...
aku bukan pee...aku rase iyaaaa x hengat punye laa..ng org2 cmni..

1st-- kite x kenal langsung org nih ok..
2nd-- die nk tegedik2 komen kt fb aku...
3rd--bukan sekali dua malah berkali2..dan cukup menyampahkn dan memualkn..
4th-- pastu bile kite x bls or bls mcm iya die kate kite sombong..

aku pantang btul la org2 cmni...aku x suke tau x!!
kalo x kenal buat cara x kenal!!!
x pyh tegedik cm kenal aku bethun2..
hurggghh...x puas ati...!! bengang!

dan smlm aku br lepas mendelete akaun die..
dan tidak semena2 dan tidak berputus asa mamat ni add blk aku...
arrghhh..merimaskn...aku x nk berurusan ng org2 cenggini..
last2 aku ignore dan trus letak die sbg spam..!!!

haa..nahh kau!
degil! dah aku x nk kenal x yah r wat2 mesra...yucks!
aku x sker berkenalan di dunia IT ok..x kisah la fs ke fb ke..chatting ke...
org yg lgsg x de kene mengene ng aku...
aku x suke k!!

hurggghhh

Monday, 30 November 2009

-bebel-


kite selalu dok kate org tu best org tu hebat..

mereka best mereka hebat..

macam2 lagi...

dan melihat konon2 nye kite ni terlalu kekurangan ..

sedangkn kite sendiri tidak pernah teringin atau mahu..

keluar dr kepompong lame dan keluar dari dunia kite..lain dari ape yg kite selalu buat..dan fikir..

kamu..

mmg selalu begitu..

terlalu takut akan kehidupan di depan mate mu..

sedangkn ianye tidaklah seteruk itu..tp kamu yg x nk mencuba..dan tak pernah ingin beranjak dari dlm kotak itu..

dan aku..

terperangkap..

ingin melakukan mcm2..tapi selalu tersekat kerana kamu2...yg masih selesa di takuk lama..

dan masih melihat org2 sekeliling..tanpa sedar keseronokan itu tidak akan muncul jika bukan dari dlm dirimu sendiri..

Monday, 23 November 2009

otsukaresama....

alhamdulillah...akhirnye aku da berjaya menjalankn tugas ku sbg TA tok subject distance learning di JAD hari tu...walopon tugas TA kt jepon x abis lg sampe abis sem nih...tp sekurg2 nye tugas mengajar tu da abihh...fuhh..legaa..

walopon hari tu aku x sempat blaja sebenanye subject tu..tp bile time kene ngajar kohai tuh..aku ade taktik ku tersendiri...supaya x kantoi yg aku x reti part yg derg tanye tuh..hikhik


papepon..aku rs seronok plak mengajar org..yappari mengajar tu cm sesuai je ng jiwa aku..
jd aku rs cm ok kot kalo aku smbg belaja n jd lecturer nti..hihi...


hari tu..mmg aku bedua je ng sensei blk msia..mmg kami bedating bedua je la..hikhik..
time kt JAD pon aku bekepit ng sensei je..da jd cm secretery die...
dan aku pon da makin rapat ng sensei..

makan bersama sensei tachi

mlm kamis tu aku ikut mkn dgn sensei2 nihonjin kt jad kt restoran jepon kt blue wave tu..aku TA kene la ikut..walopon sebenanye nyampah sbb blk2 msia pon kene mkn mknn jepon..uwekk..
tp ikut je laa..time tu sensei akhirnye terckp jgk..."ain ga shingaku shinai to, sensei komarimasu yo"..n mcm2 lagi kate2 yg menunjukkn die nk gak aku sambung...
(jadi pasni sensei kene la jaga saya ye..sensei silap skit saya lari ..x nk smbg!)


mmm..gitulah...mcm2 pekara yg terjadi...tp mmg rasa lain r..2 thun dl dtg jad sebagai student..tp hari tu blk da dok kt tmpt sensei..fuhh rasa semangat jee..
tgk la gamba2 nih yek..
gamba bersama otousan aku nih pon kene ade..


ni lah die Miyoshi sensei..kacak kan..(mkn mlm lepas jugyou)

Monday, 16 November 2009

packing...

semalam aku nk kuar kn duit kt atm ...tp ntah kenapa aku leh telupa pin no..dan telah tekan no yg salah dgn yakinnye sebyk lebih 3 kali...hakhak..

otak aku yg tgh penuh..sbb tgh ingt semua pekara2 penting dan urgent yg tepaksa di lakukan secara sekaligus..menyebabkn time nk kuar duit tu leh lak aku tesilap tekan pin no..kuang2..

mmg aku telah menambah keje aku yg da sedia byk...hikhik
td pepagi aku bgn tanpa mandi( sbb yakin wangi hihi..sejuk tuhh)
gi omiya..tok pegi bank mufj semata2 nk kene buat kad baru n kuar duit..hakhak..
mmg totally aku buat cash kad baru..temasuk ng buku2 bank sekali..
kad baru tu cun gak..da x leh pkai kad pooh tu..hihi..
kad baru akan dpt dlm mase 2 mggu lg..kuwang2...
nasib aku ade akaun yuchou ginko..adehh..mcm2 tol la kisah aku nih..

hari tu kes kad kedit, pastu kes tenet kene potong..adeh da penat tol berurusan ng jepon nih..
semua sebab ke careless an aku..kuwang2..
ye r dok sorg nih..byk no mende nk kene ingt..da dok bz ng ken9 lg..
tp x pe la..at least aku da makin reti berurusan ng jepon nih..pengalaman tu pelajaran plg bermakna tok seseorg tu kn...

kuikui..ri ni rs mls nk gi ken9..belaja kt umh je...n packing2 tok blk esk..
skit je bwk baju..bape hari je poonnnn..
esk kol 620 pg naik bas gi narita ...departure kol 1105 pg..rupe2nye esk aku bedua je ng sensei..
adehh..nk borak pe la ekk..sensei2 lain dtg hari jumaat sbb derg kene interview kohai2 tuh...kohai ade nyushi (入試) sabtu nih..sensei aku pon salah sorg panel interviewer shibaura koudai..tp time tu aku gi berehat besama kuarga..hihi..jdlaa..walopon 2 hari je..

k la..babai

Sunday, 15 November 2009

serabuttt...

serabuttt..
tu la kupasan tok mlm nih..



Saturday, 14 November 2009

nobody wants to be lonely...

tibe2 terpikir kalo aku sambung lg 2 thn kt sini~~
da terasa da ke sabishi an tuh...
yaa daa yo~~

Thursday, 12 November 2009

blupp2~~

x tau la nk bg pe title post nih..blupp2 tu tanda aku sedang benafas la..tp benafas dlm air..
korg leh bygkn la kalo manusia benafas dlm air..manusia tau , bukan ikan..
kalo ikan die benafas kt luar air la jd blup2..haha..pape je la..

tsumari, aku x berada dlm keadaan yg biase la..
keadaan biase tu cmne? tenang, releks, bahagia dan sbgnye lah..

hari ni tido lmbt cm biase..tapiii...lambat berisi! hikhik

selalunye lambat tuhh..akibat begayut ng si dia...(dasyat naa penangan becinton)

tp hari ni aku lmbt sbb wat keje tau yang! bgs x aku..

aku nih kalo wat keje last minute lg bgs hasilnye..hakhak..(xde ciri2 intelek langsung, cmni ka mau jd lecturer)

hihi..nk jd lecturer ke aku nih..x kisah r jd pape pon...yg aku tau dlm ape pon pekara yg aku ceburi dan lalui , aku akan buat sehabis baik dan be the best r!

sbbnye kadang2 kite rs kite x sut dgn sesuatu pekara..cthnye x sesuai jd tu la , jd ni la...tp sbenanye kalo kite lawan perasaan tu..kite leh jd yg terbaik sebenanye..(cehh ni bekas vice presiden PRS semashur beckp nih..hakhak)

tp btul la..sbb aturan yg Allah da wat tok kite tu..x de sape yg tau..kdg2 ape yg kite x suke tu la sebenanye yg terbaik tok kite..mende ni meluas la kn..byknye mende aku suke tp x bgs pon tok aku! hihi..manusia mmg gitu..bende x bgs tu la suke..haishh

papepon..just be happy in wutever u do..! cmne kite x suke or benci pon kite kene lalui jgk..
da alang2 kene lalui jln perit nih..baik kite wat sebaik2nye..n carik pengalaman sehabis2nye..sbb pengalaman yg seciput tu la ..beguna tok kite pd masa2 akan dtg!

yg penting JGN PUTUS ASA..tenang releks..sbb fikiran yg tenang tu..leh hasilkn keputusan yg baik dan bernas!

yeehaa! lets go to bed!

Monday, 9 November 2009

2nd fall or last??


Minggu lepas iaitu 7/11/2009 , aku cam biase join gundaian tok gi berkouyou (melihat daun merah ketika autumn)..sudah menjadi kebiasaan sejak dtg nihon aku join segala aktiviti derg..hehe..dan buat koleksi gamba aku menimbun2..

Kalo tahun lepas gi karuizawa, tahun ni pegi nikko pulak..
bangun seawal 4 pg sbb berkumpul pukul 5 pagi..pukul 530 pagi cmtu gerak ke nikko..
nk gi jln2 jauh ni kene la gi awal2..kalo x kang jemm..
walopon dari kiryu tu 70 km je nk gi nikko...

Hari tu mmg enjoy sbb pegi byk tmpt..pegi world heritage, and byk tempt lg yg aku x tau name..
mcm biase kami amik gamba dgn byk nye..
ni lah antara gambau2 kouyou tahun ni yg terlalu byk..



















adakah ini autumn terakhir untuk ku..atau baru kedua?

Ingatlah org yg tersayang....

Innalillah..
Ingat kita jgn berlebih-lebihan..
Jangan kite terlalu taksub tentang sesuatu..
kerana ia mungkin boleh memakan diri..


Pandu perlahan, ingatlah org tersayang..


p/s: Semoga Allah permudahkn urusan mereka..dan semoga cepat sembuh..
yang baik itu dari Nya..yg buruk itu atas kesilapan kita sendiri..
Astagfirullah..

Thursday, 5 November 2009

berkhidmat untuk negara!

aku da dapat surat itam putih dari YPM tentang kerja ku sbg TA di JAD november ni..
walopon da x lame lg ...makin byk keje yg aku kene buat..studi tok subjek Fundamental Network Engineering (subjek aku jd TA skrg)..sbb nye thn lepas aku x amik kelas ni..jd aku pon kene blaja le same cm kohai..hikhik..



Selain itu , disebabkn aku juga akan jlnkn jikken kenkyu kt Malaysia nti, jd preparation tok jikken aku adalah lg penting..adehh! yoshh..gambatte ain! Dlm masa yg same keje membuat 字幕(subtitle) tok jugyou distance learning kohai ni pon harus diteruskn mcm biase...huhh..
bz bebeno!

tp cmne pon aku tetap beri peluang kepada diriku tok berkouyou sabtu nih..hihi suki2!

p/s: seronot dapat blk msia free (naik Japan Airlines), tido di Blue wave hotel selama 2 mlm(di tanggung oleh YPM)..hehe..2 mlm aku becuti di ghumah..yee haa!
18 november~22 november 2009 => MALAYSIA MODE

yoshh! berkhidmat untuk negara!!

Saturday, 31 October 2009

wut a waste...

haishh...hari ni rasa cm buang masa ngat...
x de wat ape dan melangukkk je...yoshh esk kene buat sesuatu~~

Thursday, 29 October 2009

tak sangka aku ade penyakit nih...

Epilepsi
DEFINISI
Epilepsi adalah suatu penyakit yang ditandai dengan kecenderungan untuk mengalami kejang berulang.

2% dari penduduk dewasa pernah mengalami kejang.
Sepertiga dari kelompok tersebut mengalami epilepsi.

PENYEBAB
Epilepsi adalah suatu penyakit yang ditandai dengan kecenderungan untuk mengalami kejang berulang.

2% dari penduduk dewasa pernah mengalami kejang.
Sepertiga dari kelompok tersebut mengalami epilepsi.

GEJALA
Kejang parsial simplek dimulai dengan muatan listrik di bagian otak tertentu dan muatan ini tetap terbatas di daerah tersebut.
Penderita mengalami sensasi, gerakan atau kelainan psikis yang abnormal, tergantung kepada daerah otak yang terkena.
Jika terjadi di bagian otak yang mengendalikan gerakan otot lengan kanan, maka lengan kanan akan bergoyang dan mengalami sentakan; jika terjadi pada lobus temporalis anterior sebelah dalam, maka penderita akan mencium bau yang sangat menyenangkan atau sangat tidak menyenangkan.
Pada penderita yang mengalami kelainan psikis bisa mengalami d?j? vu (merasa pernah mengalami keadaan sekarang di masa yang lalu).

Kejang Jacksonian gejalanya dimulai pada satu bagian tubuh tertentu (misalnya tangan atau kaki) dan kemudian menjalar ke anggota gerak, sejalan dengan penyebaran aktivitas listrik di otak.

Kejang parsial (psikomotor) kompleks dimulai dengan hilangnya kontak penderita dengan lingkungan sekitarnya selama 1-2 menit.
Penderita menjadi goyah, menggerakkan lengan dan tungkainya dengan cara yang aneh dan tanpa tujuan, mengeluarkan suara-suara yang tak berarti, tidak mampu memahami apa yang orang lain katakan dan menolak bantuan.
Kebingungan berlangsung selama beberapa menit, dan diikuti dengan penyembuhan total.

Kejang konvulsif (kejang tonik-klonik, grand mal) biasanya dimulai dengan kelainan muatan listrik pada daerah otak yang terbatas. Muatan listrik ini segera menyebar ke daerah otak lainnya dan menyebabkan seluruh daerah mengalami kelainan fungsi.
Epilepsi primer generalisata ditandai dengan muatan listrik abnormal di daerah otak yang luas, yang sejak awal menyebabkan penyebaran kelainan fungsi.
Pada kedua jenis epilepsi ini terjadi kejang sebagai reaksi tubuh terhadap muatan yang abnormal. Pada kejang konvulsif, terjadi penurunan kesadaran sementara, kejang otot yang hebat dan sentakan-sentakan di seluruh tubuh, kepala berpaling ke satu sisi, gigi dikatupkan kuat-kuat dan hilangnya pengendalian kandung kemih.
Sesudahnya penderita bisa mengalami sakit kepala, linglung sementara dan merasa sangat lelah. Biasanya penderita tidak dapat mengingat apa yang terjadi selama kejang.

Grand mal

Kejang petit mal dimulai pada masa kanak-kanak, biasanya sebelum usia 5 tahun.
Tidak terjadi kejang dan gejala dramatis lainnya dari grand mal.
Penderita hanya menatap, kelopak matanya bergetar atau otot wajahnya berkedut-kedut selama 10-30 detik.
Penderita tidak memberikan respon terhadap sekitarnya tetapi tidak terjatuh, pingsan maupun menyentak-nyentak.

Status epileptikus merupakan kejang yang paling serius, dimana kejang terjadi terus menerus, tidak berhenti.
Kontraksi otot sangat kuat, tidak mampu bernafas sebagaimana mestinya dan muatan listrik di dalam otaknya menyebar luas.
Jika tidak segera ditangani, bisa terjadi kerusakan jantung dan otak yang menetap dan penderita bisa meninggal.

Gejala kejang berdasarkan sisi otak yang terkena

Sisi otak yg terkena Gejala
Lobus frontalis Kedutan pada otot tertentu
Lobus oksipitalis Halusinasi kilauan cahaya
Lobus parietalis Mati rasa atau kesemutan di bagian tubuh tertentu
Lobus temporalis Halusinasi gambaran dan perilaku repetitif yang kompleks
misalnya berjalan berputar-putar
Lobus temporalis anterior Gerakan mengunyah, gerakan bibir mencium
Lobus temporalis anterior sebelah dalam Halusinasi bau, baik yg menyenangkan maupun yg tidak menyenangkan


DIAGNOSA
Diagnosis ditegakkan berdasarkan gejala-gejala yang disampaikan oleh orang lain yang menyaksikan terjadinya serangan epilepsi pada penderita.

EEG (elektroensefalogram) merupakan pemeriksaan yang mengukur aktivitas listrik di dalam otak.
Pemeriksaan ini tidak menimbulkan rasa sakit dan tidak memiliki resiko. Elektroda ditempelkan pada kulit kepala untuk mengukur impuls listrik di dalam otak.

Setelah terdiagnosis, biasanya dilakukan pemeriksaan lainnya untuk menentukan penyebab yang bisa diobati.
Pemeriksaan darah rutin dilakukan untuk:
- mengukur kadar gula, kalsium dan natrium dalam darah
- menilai fungsi hati dan ginjal
- menghitung jumlah sel darah putih (jumlah yang meningkat menunjukkan adanya infeksi).

EKG (elektrokardiogram) dilakukan untuk mengetahui adanya kelainan irama jantung sebagai akibat dari tidak adekuatnya aliran darah ke otak, yang bisa menyebabkan seseorang mengalami pingsan.

Pemeriksaan CT scan dan MRI dilakukan untuk menilai adanya tumor atau kanker otak, stroke, jaringan parut dan kerusakan karena cedera kepala.

Kadang dilakukan pungsi lumbal utnuk mengetahui apakah telah terjadi infeksi otak.

PENGOBATAN
Jika penyebabnya adalah tumor, infeksi atau kadar gula maupun natrium yang abnormal, maka keadaan tersebut harus diobati terlebih dahulu.
Jika keadaan tersebut sudah teratasi, maka kejangnya sendiri tidak memerlukan pengobatan.

Jika penyebabnya tidak dapat disembuhkan atau dikendalikan secara total, maka diperlukan obat anti-kejang untuk mencegah terjadinya kejang lanjutan.
Sekitar sepertiga penderita mengalami kejang kambuhan, sisanya biasanya hanya mengalami 1 kali serangan. Obat-obatan biasanya diberikan kepada penderita yang mengalami kejang kambuhan.

Status epileptikus merupakan keadaan darurat, karena itu obat anti-kejang diberikan dalam dosis tinggi secara intravena.

Obat anti-kejang sangat efektif, tetapi juga bisa menimbulkan efek samping.
Salah satu diantaranya adalah menimbulkan kantuk, sedangkan pada anak-anak menyebabkan hiperaktivitas.
Dilakukan pemeriksaan darah secara rutin untuk memantau fungsi ginjal, hati dan sel -sel darah.

Obat anti-kejang diminum berdasarkan resep dari dokter.
Pemakaian obat lain bersamaan dengan obat anti-kejang harus seizin dan sepengetahuan dokter, karena bisa merubah jumlah obat anti-kejang di dalam darah.

Keluarga penderita hendaknya dilatih untuk membantu penderita jika terjadi serangan epilepsi.
Langkah yang penting adalah menjaga agar penderita tidak terjatuh, melonggarkan pakaiannya (terutama di daerah leher) dan memasang bantal di bawah kepala penderita.
Jika penderita tidak sadarkan diri, sebaiknya posisinya dimiringkan agar lebih mudah bernafas dan tidak boleh ditinggalkan sendirian sampai benar-benar sadar dan bisa bergerak secara normal.

Jika ditemukan kelainan otak yang terbatas, biasanya dilakukan pembedahan untuk mengangkat serat-serat saraf yang menghubungkan kedua sisi otak (korpus kalosum).
Pembedahan dilakukan jika obat tidak berhasil mengatasi epilepsi atau efek sampingnya tidak dapat ditoleransi.

Obat-obatan yang digunakan untuk mengobati kejang

Obat Jenis epilepsi Efek samping yg mungkin terjadi
Karbamazepin Generalisata, parsial Jumlah sel darah putih & sel darah merah berkurang
Etoksimid Petit mal Jumlah sel darah putih & sel darah merah berkurang
Gabapentin Parsial Tenang
Lamotrigin Generalisata, parsial Ruam kulit
Fenobarbital Generalisata, parsial Tenang
Fenitoin Generalisata, parsial Pembengkakan gusi
Primidon Generalisata, parsial Tenang
Valproat Kejang infantil, petit mal Penambahan berat badan, rambut rontok


PENCEGAHAN
Obat anti-kejang bisa sepenuhnya mencegah terjadinya grand mal pada lebih dari separuh penderita epilepsi.



aku tau aku ade epilepsi sejak form 3 sebab aku selalu jatuh n tak sedar kn diri time kat sekolah..jam tangan aku abis pecah, cermin pon pecah sbb aku asik terjatuh kn..
bile tgh makan tibe2 sudu tercampak..dan mcm2 lg...
aku mkn ubt sampe la skrg..dan alhamdulillah spjg 3 thn ni da lame x kene..
kategori sakit aku ialah..
Epilepsi primer generalisata ...hehe..semoga lepas ni aku sihat da..


Monday, 26 October 2009

kami bile lagi?


huh..hari beganti hari, tahun berganti tahun...2010 adalah tahun kelima pula aku 付き合い(berpacaran) hehe..ngan Muhammad Izzuddin ni..insyaAllah..
kalo ade jodoh kami 2011 mungkin jadi tahun bersejarah buat kami bedua..hihi..
tunggu ye kad dari kami!

Masa awal2 kawan dl x penah sangka plak akn leh tersuka dgn lelaki ini..apatah lagi kawin..
walopon bukan la lelaki ikemen,
dan org selalu tertanye2 cmne la aku leh suke mamat ni..dah la mcm fall in love gile2 haha..

cmne pon korg pk..he's the one yg mmg plg sekepala ng aku, sempoi, seorg best friend yg sgt memahami, seorg yg tahu byk pekara, matang n selalu mcm pkck2..n layan aku cm dak kecik!
yg penting he always have future plan..n die tau ape yg die buat..
n kdg2 walopon aku selalu je x setuju ng die, tp disebabkn die selalu bg alasan yg kukuh..last2 aku yg terpksa akur dgn tiap keputusannye..
maksudnye he is a wise man!

kalo ikutkn dulu pon, die x penah pon ngorat aku...aku pon mmg x sker org yg ngorat2 nih..
we were friends, become best friend, very bery best friend...hehe..yg penting die x bekawan ng perempuan...skang ni ssh tol nk carik lelaki x pndg pompuan len selain aweknye..hihi


Semoga kami berkekalan hingga ke anak cucu!
I wanna grow old with you =)


Wednesday, 21 October 2009

jika itu yg sudah tertulis...

assalamualaikum sume..

fuh amik barakah skit di awal bicara..
hihi akhir2 ni mcm2 yg jadi kt aku..bukan la mende pelik2..
cume mende yg x dirancang2...atau lain yg dirancang akhirnye jd lain..dan kesimpulannye aku x leh nk ubh takdir..ataupon ape yg da tetulis tok aku...

hehehe..ntah la..sume org pon tau kot dah cm keling da aku nih...nasib cerah je lagi kulit..
kejap nk smbg, kejap tak nak..pastu tup2 gi interbiu gak kan...
padahal hari tu da kuar da hujah2 beriya x mo smbg...haishh

ntah la..sebenanye aku leh simpulkn ni berkat doa mak aku...
masa aku ckp aku x nk smbg tu...mak aku cm x leh terima rupenye..tp die senyap je...
dan telah berdoa secara senyap...supaya dibuka kn ati ku tok gi interview...
aku da agakkk da! ni mesti mak aku doa! hehe..sbbnye ntah mcm mane aku leh ter twist lak ati nk gi interbiu..

sbb interbiu ari rabu...selasa ptg/mlm cmtu br tetiba aku nk gi...hmmm..
hasil interbiu peluang nmpk cerah..haihh..ni yg aku malas ni..
tp kalo la da ditakdirkn aku smbg...siap dgn bantuan berkat doa mak...pastu kesungguhan sensei lg..huhu..aku aku redha je..redahi je la ape yg akan dtg kepadaku...
mungkin itu lah yg betul2 terbaik tok diri ku...

wallahualam...serahkan padaNya..

Tuesday, 20 October 2009

penat gile, ngantuk dan beg baru..

haha..smart x title post nih..

siyes aku penat gile....

sgt ngantukk....

tp esk nye junbi interview x siap lg..(oppss lupe nk bitau kekyoku aku gi mensetsu YPM) harhar..

huhu..sensei la punye pasal nih..ayat manis betul..

n nasib baik baru beli beg..yeayy...saje capub la tu...

mane de...saje je ureshi da lame x beli beg...

huhh..cm org x btul da...

YOSSSHHH!

Wednesday, 14 October 2009

jom aerobic dgn lagu nihh!!

siyes rs nk lompat2..aerobic skit2...
lagu nih best r tok aerobic..jom r wehh!!!



Tuesday, 13 October 2009

the road not taken

The Road Not Taken
Two roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I-
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.

by Robert Frost

poem ni rasa cam sesuai tok diriku sekarang..
antara 2 jln aku telah pilih satu jalan..
walopon aku maybe pilih jln yg telah dilalui ramai org
aku percaya it will make difference in my life...

p/s: aku juga pilih untuk tidak sambung master thn depan...後5月間大事にしよう!

Sunday, 11 October 2009

antara saat plg sukar dlm idupku..

skrg pukul 9:48 mlm..aku br blk dr kenkyu..
amik kerja2 yg penting..buat keje skit then blk..

hari ahad ni pon ade jgk membe kenkyu dtg lab..sensei jgk seperti biase ade kt lab ..malah blk lg lmbt dr aku..huhu..

aku tunjuk pd sensei kerja yg aku da buat tok setakat nih..sensei menunjukkn aksi terharu dan kagum...bukan sbb ape , sbb sensei tahu aku gambatta gile2 babeng...ken9 aku x penah senpai ade buat dan totally atas usaha aku sendiri..sensei sampai pegang bahu aku..sambil ckp "gambatta no"..
huhu..aku terus terbaring atas meja..sambil ckp " huhu..ye sensei sy gambatta sampe da x larat..".
nasib baik sensei faham..

mane tak nye..x tau nk ckp cmne aku bz..ng kerja TA lg..bukan senang nk hasilnye subtitle utk skali jugyo selama 1jam setengah je..1jam 30 minit video mengambil masa selama 12 jam tok hasilkn subtitle nye..

sensei sungguh hepi dgn hasil yg aku dpt smpe da pk kn plan tok aku spjg master nti...tp aku menjerit dlm ati..sensei daigakuin yametai yoo...mou genkai da...!!
mase sensei ckp psl plan die utk aku thn dpn...aku da x tau nk ckp mcm mane...

kwn2 tlg cmne aku nk terangkn kt sensei yg aku da x larat nk smbg master...

Friday, 9 October 2009

miss home...


miss u all...muuaahhxxx!


post cmni abh yg suro..hihi



huhu..rindu sgt kt umh...rindu ng sisters yg best...kelaka.

kami sgt sekepala walopon jarak umo beza2...kami selalu borak sampe tgh mlm, gelak2 nangis same, gado la kdg2..shopping same...n gi lepak same2...blk hari tu lepak old town(minum2 n borak2 hal msg2)




angah plg rapat ng aku..kami selalu tukar pendapat..dgr luahan die..problem die..kdg2 nangis same2...hari tu aku marah tunang die sbb sakitkn ati kakak aku lg..ciann die..

ng mak yg semakin sporting...n abh mmg dr dulu walopon grg tp selalunye sporting n kelakar..suke wat lawak bodo..dan kitorg jd tukang gelak..


it just a perfect family i guess..ckp tok aku hilangkn tensen..malah lebih dr itu...ade sentimental value di situ...jd x kisah la korg nk ckp pe....mmg aku sker blk umh n sgt suke bedekatan dgn mereka selalu...no wonder kakak aku keje banting pon ulang alik dr umh walopon jauh..x nk dok umh sewa...kakak aku satu lg pon da 28th pon dok umh...x penah dok umh sewa..
cume bile msg2 da kawin br bepisah kot..bepisah umh je..

yg best ttg mereka...kite tau mereka syg kite..berlawak kasar2 pon..derg tego kite direct pon kite leh terima..

n da bape thn aku bejauhan ng kuarga..maybe its time to be with them b4 aku kawin..
so kemungkinan aku blk msia lepas grad ni adalah besar....
LOVE to be at HOME....