Tuesday, 29 December 2009

Selamat Pengantin Baru

Selamat pengantin baru diucapkan kepada sahabat kite Musab dan isterinye. Semoga kekal hingga ke akhir hayat..





parents aku gi ke majlis derg n ayah aku ade amik gamba..so nk letak kat fb maleh plak x pasal2 kene buat album baru..so aku letak kat sini je la eh..

Friday, 25 December 2009

総合研究概要・論文・発表会について

1.電子情報通信学会2009-原稿提出:1月18日(月)

2.(総合研究)概要の提出締め切り:1月25日(月)18:00

3.卒業論文の提出締め切り:2月8日(月)16:00

4.総合研究発表会:2月12日(金)及び2月13日(土)

5.電子情報通信学会2009-発表会:3月13日

haaa..bis tuh ade mase ke nk besukaria??? jawab jgn x jawab!
bluwekkk

any idea??

hurmm..cuti nih..
x leh le nk cuti sgt..biase2 je..
tp time cuti nih nk wat pe ek..
hurmm..x gi snowboard..
shopping?
mcm x bape semangat jgk..
nk sabing (ye r nti thn depan ntah bulan bape dpt duit)..
hurmm...

any idea?

Wednesday, 23 December 2009

manusia dan alasan..

manusia tu sendiri da bermaksud pelupa..
sudahla pelupa kuat pula memberi alasan..
dalam bhs jepon nye "iiwake"

manusia byk memberi alasan
bile manusia ingin kn sesuatu ..pasti ada alasan untuknye jika hendakkn sesuatu itu..walaupon die tahu bende itu bukan la penting utknye..

manusia sedaya upaya memberi kan seribu alasan utk mendapatkn ape yg diinginknnye..
cthnye..nk kan kasut (sedangkn da ade kasut)..tapi nak jugak..maka beribu2 alasan diberikn hanye utk membeli kasut itu..

sbb tu ade pepatah " hendak seribu daya, x nk seribu dalih"

aku ingin memetik ayat kedua tu..tentang seribu dalih..same la juga dgn alasan..

masa aku tepksa membuat keptusan utk sambung master @ blk msia dan bekeje dulu..inilah juga yg aku buat..
bile dikatekn ingin blk msia...beribu alasan diberikan hanye kerana x mahu sambung belaja.

alasan susah , sunyi , boring, taihen..dan mcm2 lg...

inilah tanda.."tak nak seribu dalih , bukan?"

bagaimane pula dgn "hendak seribu daye?"

bila aku sudah decide utk sambung...ataupon ketika btul2 ingin kn sesuatu..
beribu2 daya kucurahkn supaya dpt merealisasikn impian itu..
---------------------------------------------------------------

bukan itu shj..dalam ape2 pekara sekalipon..kite kerap berikan alasan..
pagi td tetggl subuh lagi, cthnye...alasan..x sedar, bgn lambat, x dgr jam loceng bunyi..dan beribu2 alasan lg yg kite beri...

tetapi sebenarnye..dlm kehidupan nih..tidak byk pilihan pon utk kite..
kdg2 kite hanye ade 2 pilihan..dan kadang2 x de pilihan pon...
dan tiada hak untuk kite nk bg beribu2 alasan..
mengapa kite x bg beribu2 effort utk bgn pagi awal agar tidak terlepas subuh?
cthnye, tido awal, bedoa dan niat btul2 tok bgn pg solat subuh..insyaAllah tuhan permudahkn..

itu da satu pekara..bile berkaitan benda2 wajib yg Allah suruh..byk sgt alasan yg kite bg bile kite x dpt tunaikn nye..padahal kite x de hak tok bg alasan itu dan ini..kerana kite sebenarnye mampu..

same juga pekara2 lain..kenapa kite kerap bg alasan sebelum kite keluarkn sedaya upaya kite utk sesuatu pekara itu?

kenapa kite kerap mengeluh itu dan ini...bagaikan kite rs seluruh bebanan diberikan atas kite..
ye..manusia itu dicipta mmg utk diuji..jadi alasan ape lg kamu nk bg selain daripada tempuhi juga liku2 dan ujian2 yg diberi..

manusia..bertanggungjawab atas dirinya sendiri..
setiap keputusan yg kite buat..kite bertanggungjawab atasnye..
sekali kite membuat keputusan..kite kene bertanggungjawab atas keputusan yg telah kite buat.
bukan sahaja keputusan..malah setiap perilaku yg kite lakukan..

bile fikir2 balik byknye tanggunjwb kite..sbbnye kite bertanggungjwb terhadap seluruh anggota bdn kite..tgn kite mencuri..kite juga betanggunjwb..mulut mengumpat, ckp kasar, dan sakitkn ati org..kite juga betanggungjawab..otak berfikir benda2 kotor atau x elok ..kite juga bertanggunjawab..

setiap saat..kite dibebani dgn tanggungjawab itu..
jadi kenapa mengeluh..dan kenapa byk beri alasan..
kerana kite x ada pilihan lain..
selain menjalani setiap dugaan dan liku2 dgn penuh kesabaran dan waras.

marilah kite belajar bersabar dgn ujian2 Allah ini..kurangkn alasan..bykkn upaya/usaha..dan lipat gandakn kata2 syukur..!

Sunday, 20 December 2009

ilumination

huhu..benonye aku tgh buat shiryou tok zemi esk..tp tgh2 smngt nk siapkn..rupe2nye ade satu pekara aku lupe nk buat n settlekn kt lab..jd aku x dpt nk lengkapkn zemi shiryou tu dgn sempurna..jd keje ku itu tegantung x bertali..kene la tggu esk gi lab..haishh..bile aku smngt buat keje gini plak jadinye..

so, disebabkn aku da x leh buat keje..

amik keputusan mau update ini blog..

semalam aku cm biase telah pulang ke kampung..mane lagi gunma la

mula2 x jadi gi..tp apabila telah dipujuk ..aku pon telah selambenye buat keputusan gi gunma..
dah le ade usrah hari ni..aku telah absent kn diri..mintak maaf ye..kattei ni yasumimashita..hihi
tp aku telah sempat join usrah dak2 gunma..kire nti input aku dpt kt sane aku kongsi la dgn hurunain ok?

------------------------------------------------------------------------------

berbalik kepada tajuk..

aku join bebudak gunma gi tgk ilumination kt Ashikaga Flower Park..

sangat cantik dan sesuai tok pasangan yg mahukan aktiviti romanchiku..hikhik
selama nih tgk ilumination tepi2 jln je ..tp kali ni mmg satu park tu telah di ilumination kn..(terok naa BM aku)





tp mlm smlm sgt222 sejuk yg teramattt! x penah rs kesejukan cmtu..aku rs suhu semalam -ve..
hidung sume org da merah2..mmg sejuk habis la..sampe tgn aku kebas..da x rs pape..
walopon da pkai glove n segala peralatan yg boleh memanaskn..kecuali danbou (takkan nk bwk kot)

papepon menarik le...ilang kn sedikit ketegangan belaja tuh dgn bersiar2..
bile gi jauh skit dr higashi omiya dptla release tensen akibat kerja2 menggunung..(walopon aku sebenanye x pasti keje ade byk mane)

nikmatilah gamba2 ilumination nih.
kalo pkai SLR lg cantik gamba2nye..tp apekn daye ni saje CANON920IS mampu buat.











p/s: sebenanye ade byk lg ilumination yg x dpt diambil gambanye sbb bateri kamera kong..

Wednesday, 16 December 2009

M1, M2 じゃなくてM0?

maksud post kali ni[ bukan M1 atau M2..tp M0]..

skrg senpai2 dan sensei di lab da anggap aku M0..bukan Master 1 , 2 tp Master 0..sbb aku masih B4 (undergraduate student) tp bakal naik menjadi postgraduate student..

derg telah menganggap aku M0, jadi derg telah aja aku macam2 td..
korekara, aku kene belaja menguruskn lab..aku kene buat tu..aku kene buat ni..
ni kerana lab aku mmg da jadi tradisi M1 menguruskn semua urusan lab..M2 berehat n fokus pada research derg..

walopon onna sorg lg tuh maybe akan smbg master jgk...tp disebabkn derg lebih percaya kt aku (n pompuan tu pon x kompom lg smbg ke x..plus selalu x dtg lab) jd derg sangat berharap pada aku..
yela spt yg aku nk jugak..sabetsu nante sarenai de..M1 dakara M1 no shigoto chanto yaranakya ikenai na tte iwaremashita..

jadi mulai skrg pon...aku kene la buat keje2 kanri (management) dlm lab supaya aku da biasa thn depan..dan aku kene ajar kohai2 plak..huhuhu..not a simple task..
disebabkn perempuan tu pon x leh diharap..jd mereka sgt2 berharap pada aku...huhu..
"gambare ain! gambare ain! ", kate2 support dr senpai2..

nanti kalo ade enkai..atau nomikai pape..aku yg kene uruskn.kene call kedai..n siap2kn brg..dan mcm2 lg...huhu..hitori no ain..! aku anggap ni proses pembelajaran yg besar tok aku..
mulai hari ni..sampe 2 thn lg..

yosh!

Tuesday, 15 December 2009

強くなれ~

assalamualaikum..
ye post kali ni lebih indah kate2 nye dari post sebelum...
sblm ni penuh dgn adegan marah..
hihi..tp tu la aku..dpn2 x reti nk marah kn..
hikhik

tp akhirnye..
aku telah ckp dgn senpai tentang hal itu..ttg ketidakadilan mereka itu..
sampe rs nk nangis time explain kt die..betapa bukan senang tok jd org yg kuat..
tp tu la..kalo derg x tau nti aku akan merasai lg mende yg same tahun depan..
jadi aku ckp jgk..

senpai nih mmg baik ng aku..sume yg aku ckp die akan simpan rahsia..
alhamdulillah ade gak nihonjin yg prihatin..
jadi berharap ...lepas ni..perempuan di layan same rate..
aku x kisah dimarahi jika itu cara yg boleh btulkn aku..
tp kalo derg x mrh pompuan tu jgk sbb die tu pompuan..tu aku x leh terima..
salah tetap salah..bende yg patut dimarahi patut dimarahi..

yg penting kite kene berani la kn dlm menangani masalah ni..
sbb kite di negara org..kdg2 derg rs kite heiki..n byk mende derg x perasan..
jadi..terus terang dan telus is the best way!
ああ、ほっとした!

Monday, 14 December 2009

custom jepon yg konon2 gentlemen dan bagos!

huh..rasa nk luah kn kat sini gak..sakit ati rasa nk jerit2 kt sume senpai2 n mamat2 jepon kt lab tuh..

rs nk ckp skrg jgk biar derg phm betapa sakit nye ati kami2 perempuan2 ryugakusei dlm lab tuh!
huh..ntah kenapa tibe2 aku naik marah n bengang bile mengenangkn sikap mereka nih..
td aku rs heiki je..tp bile asmiza pon meluahkn rs yg same..naik geram laks.!

huh..dlm lab nih ade 3 org pompuan..
aku , asmiza, n sekor lg pompuan jepon nih!

pakwe si pompuan jepon tu pon satu lab same gak ng kitowang..
tp depa 2 org nih sker wat mslh..x dtg lab..x dtg zemi...ken9 x susumu..
sker ati mak bapak derg je nk dtg sekolah ke x nk...

yg aku ng asmiza nih..da la bodo2(sori la kak as ko pon terjoin same)...sume mende tak reti..custom jepon pon mmg lain dr msia..
korg pon tau..betapa sshnye nk adapt ng custom derg yg terlalu byk rule! especially lab aku nih..(ye r nk jaga standard!)

tp yg bengangnye...ahli2 lain lab aku nih yg sumenye laki..senpaitachi n sensei! x penah marah terus terang or ckp terus kt budak 2 ekor nih yg sker wat mslah..derg sker mrh blkg2..tp depan2 x nk plak marah tol2..x pun perli2 ke..especially kt pompuan jepon tu!

sakit ati dow! sbb aku selalu kene ng senpai..kene tego itu ini..ini tak betul ni x salah ( sume mengenai peraturan2 yg derg cipta) ..aku penah kene tengking ng sensei atas kesalahan kecik xde kene mengene ng kenkyu...

tp pompuan bangang nih..buat muke heiki je..konon2 x bersalah..n sume org kenapa x penah nk marah die terus trg!!!

bodo r lelaki jepon!

konon2..gentlemen x marah pompuan la konon...depan2 pompuan derg x nk tunjuk sikap sbenar!
tunjuk baik je...nk ckp lucah pon x berani...

depan kami! bukan men lagi....ckp lucah hampir 80% heikiii je plak tuh..!
skang da pandai sentuh2 aku!
nti aku report sex hara baru ko tau!!

korg jgn sampe aku meletup!
aku sound je terus!

aku bukan pompuan jepon yg lembik ..kene tego sume x leh! gedik r weii!

aku ade pride aku gak r bodo!

urgghhh!

sori tgh emosi~ x dpt nk luah kt jepon2 budus tu

Thursday, 10 December 2009

bodo tapi bergaya =)

hihi..pasti tertanye2..apekah erti post kali ni..
kalo nk tau lihat la gamba di bwh ini..

taraaaa..
lihat la kasut nih..aku patutnye da beli lame..beli kot internet..tp x sampe2 hingga kn aku terlupe aku telah order kasut nih..
tibe2 pg td sampe..aku ingtkn baju..rupe2nye kasut nih..


kenapa kasut ni bodo? sbb aku panggil kasut bawah 2000yen ialah kasut bodo..
haha..hidoi..

tapi kasut ni walopon bodo..tapi bergaya bukann ??!!
plus x de kene mengene dgn b**i

Tuesday, 8 December 2009

i was thinking....

to be a single lady..

is that ok??

Matahari terbit

Tiap hari lepas solat subuh..
pasti aku lihat matahari terbit btul2 blkg rumahku..
blkg umh aku x de sbrg bgunan yg menghalang tok lihat matahari terbit setiap pagi..

tp hari ni berjaya ambil gamba..
Sungguh indah..



Monday, 7 December 2009

There's a place in the sun..

Like a long lonely stream
I keep runnin' towards a dream
Movin' on, movin' on
Like a branch on a tree
I keep reachin' to be free
Movin' on, movin' on

'Cause there's a place in the sun
Where there's hope for ev'ryone
Where my poor restless heart's gotta run

There's a place in the sun
And before my life is done
Got to find me a place in the sun
Like an old dusty road
I get weary from the load
Movin' on, movin' on

Like this tired troubled earth
I've been rollin' since my birth
Movin' on, movin' on

There's a place in the sun
Where there's hope for ev'ryone
Where my poor restless heart's gotta run
There's a place in the sun
And before my life is done
Got to find me a place in the sun
You know when times are bad
And you're feeling sad
I want you to always remember
Yes, there's a place in the sun
Where there's hope for ev'ryone
Where my poor restless heart's gotta run
There's a place in the sun
Where there's hope for ev'ryone
Where my poor restless heart's gotta run
There's a place in the sun
Where there's hope for ev'ryone...

Friday, 4 December 2009

naretekimasu ne..kitto [ im getting used to it]

kol 830 mlm...
baru blk dari kenkyushitsu (research lab)

ckp2 12jam aku di dai (Uni) hari nih...
dr 830 pg gi dai tok kelas kol 9pg ..walopon aku TA khas tok jugyou JAD..tp kelas biase tok budak2 nihon pon kene gi jgk..sensei kate..okane deru kara..ittahouga ii yo! (lebih baik awk gi kelas sbb dpt duit)..walopon aku x wat pape..(sebab da ade TA tok jugyou nih kt nihon)

1030pg...blk ken9shitsu (lab)..meneruskn kerja cek subtitle tok kohai ..第10回目の講義( lecture kali ke 10)..dan lepas kakunin sume ok..anta file tu ke shibaura e-learning laboratory..melakukan itu dan ini..n settle kerja TA ku tok hari ni...

kerja seterusnye...diteruskn dgn membuat slide tok poster happyou mggu depan...
nak anta kt senpai hari ni ..smlm br die bitau...tp aku rs ok je..pelik...kalo dulu rs tertekan x hengat nye...

dan terus aku siapkn slide..tunjuk kt senpai dkt 10 kali...sampe die puas ati...
terus slide di print untuk di jd kn poster..tampal2 terus..tok rehersel happyou isnin nih..

yatta~~ otsukare chan tok hari nih..
hihi..

bebalik pd tajuk di atas...

bebalik pada kisah aku dah x rs tertekan sgt ....

yappari...mou naretekimasu ne...im getting used to it...
aku da semakin lali dgn kesibukan yg dicipta oleh jepon2 nih..
sampe aku x sempat nk tensen...
shouganai kara yaru shika nai yo ne!...

masa mula2 dulu rs tensen tetekan..bengang nyampah sume ade..
tp skang mmg sgt2 bz dr dulu..tp da x rs pe..cume rs penat...n aku betambah kuat mkn..
.
n baru aku soudan ng sensei td sensei kate better aku tulis ronbun dlm BI..
nti nk cek susah ..nk btulkn ayat tu..sian senpai aku kene btulkn nihonggo aku yg merata2 hen (pelik) tu..hihi...ok la..lgpon nti tulis dlm BI byk skit idea..kalo wat dlm nihonggo maybe aku akn betambah stress je..

betul juga..Allah x kn uji hambaNya lebih dari kemampuan nye..

being a positive thinker is one of the way to avoid stress!


laughter is the best medicine!

so esk nk gi bercuti di gunma...tok restkn otak..
and ahad berusrah di chiba..

Wednesday, 2 December 2009

pelik tapi benar

ni bukan la kisah pelik biase...dan bukan jugela pelik luar biase..
tapi aku tetap rs pelikk dan kdg2 jelikk terhadap pekara ni..
ok la aku nk tanye korg la kn...

apekah persepsi korg ttg fb(facebook)??
adakah fb tu untuk kite berinteraksi dgn kawan2 yg kite kenal shj?
ataupon korg anggap org x kenal pon leh jgk join korg nye post atau komen2 yg biasenye
adalah untuk interaksi antara kawan2 yg dikenali..x gitu?

ok la aku cite sejarah skit..
aku mula berkecimpung dlm bidang fb nih..thn lepas...
ketika itu lepas snowboard tak silap aku...sbb gamba snowboard adelah gamba 1st aku upload..
kire br setahun la bekecimpung dlm facebooking nih...

bile fb da hott dikalangan kite2 nih...fb pon da jd laman wajib kn tiap hari..
nk kaco org la..komen sane sini..
n fb pon agak x de privasi..sbb tiap ape ko tulis..sume org leh baca...n yg plg x best..sape2 pon leh komen...

tp kann...yg aku pelik bin ajaib nye...
kalo korg kn...korg rajin ke nk komen post org2 yg korg x kenal???
x penah kenal k!
dan x de sangkut paut ng korg...
aku bukan pee...aku rase iyaaaa x hengat punye laa..ng org2 cmni..

1st-- kite x kenal langsung org nih ok..
2nd-- die nk tegedik2 komen kt fb aku...
3rd--bukan sekali dua malah berkali2..dan cukup menyampahkn dan memualkn..
4th-- pastu bile kite x bls or bls mcm iya die kate kite sombong..

aku pantang btul la org2 cmni...aku x suke tau x!!
kalo x kenal buat cara x kenal!!!
x pyh tegedik cm kenal aku bethun2..
hurggghh...x puas ati...!! bengang!

dan smlm aku br lepas mendelete akaun die..
dan tidak semena2 dan tidak berputus asa mamat ni add blk aku...
arrghhh..merimaskn...aku x nk berurusan ng org2 cenggini..
last2 aku ignore dan trus letak die sbg spam..!!!

haa..nahh kau!
degil! dah aku x nk kenal x yah r wat2 mesra...yucks!
aku x sker berkenalan di dunia IT ok..x kisah la fs ke fb ke..chatting ke...
org yg lgsg x de kene mengene ng aku...
aku x suke k!!

hurggghhh